Založ si blog

Ako sa v blázinci nezblázniť

Koľajnice

Viem, mala by som namiesto slova blázinec použiť psychiatrická liečebňa, pretože to vyznieva dosť morbídne a urážlivo, zároveň však vo mne evokuje stav, v akom som sa tam dostala. Áno, zbláznila som sa. Prečo teraz opisovať nebudem. To by bol dlhý príbeh, navyše úplne mimo tejto témy. Na vysvetlenie napíšem len toľko, že sa vo mne všetko prevrátilo na ruby a môj rozum si začal žiť svoj vlastný život. Obrátil sa proti mne a rozhodol sa zničiť všetko, čím som bola. Presvedčil ma, že nie som hodná života a všetkým sa uľaví, keď tu už konečne nebudem. Viem, je to poriadna kravina, ale naša psychika je neriadená strela. Niekedy stačí jediná sekunda, chvíľkový skrat a bum bác, odrazu je z človeka blázon. Pardon, človek so psychiatrickou diagnózou.

V mrazivej októbrovej noci som sa odrazu ocitla na koľajniciach. Ako som sa tam dostala, si vôbec nepamätám. Viem len, že som chodila hore dolu, nohy sa mi podlamovali pri zakopávaní o podvaly a v hlave som mala neskutočný zmätok. Moje choré vnútro na mňa vrieskalo stále dookola:

„ Neopováž sa ísť domov! Zničila si im život! Nezaslúžiš si žiť! „

Poviete si, tá ženská musela zošalieť a nemýlite sa. Z inteligentnej, citlivej a milujúcej ženy sa odrazu stala troska túžiaca len po jedinom – po smrti.

Ľudská psychika je ako čínsky porcelán. Vymkne sa vám z rúk a pri dopade sa s veľkým rachotom rozbije na množstvo drobných úlomkov vašej duše. Pozliepať ju do pôvodného stavu je ako skladať puzzle. Chce to veľa času a najmä trpezlivosti. Nie každému sa to podarí.

Podľa toho, čo som sa neskôr dozvedela, som na koľajniciach strávila približne tri hodiny. Tiež sa čudujete, že sa mi nič nestalo? Nuž, niekedy je k nám osud nesmierne milostivý. Náhody vraj neexistujú ale úplnou náhodou, alebo rukou prozreteľnosti, bola akurát na trati výluka. Na najbližšej nákladnej stanici totiž presne v tom čase vykradli vagóny a tak som od života dostala druhú šancu. Šancu na život.

Po troch hodinách v mrazivej októbrovej noci sa v mojej hlave prebudil aspoň posledný, malý kúsoček zdravého rozumu. Odrazu som si spomenula na svoje deti. Vždy boli, sú aj budú to najvzácnejšie, najdrahšie a najkrajšie, čo mi život mohol dať. Neviete si ani len predstaviť moje zdesenie nad tým, čo som chcela urobiť. Odísť len tak bez rozlúčky, bez vysvetlenia. Ponechať ich napospas osudu. Urobiť z nich polosiroty. Zničiť im celý život. Najradšej by som sa v tej chvíli od hanby prepadla až do najtemnejšieho pekla.

„Musíš niečo urobiť! Preboha, rob niečo! „ – vrešťalo na mňa vlastné vnútro.

A tak som zavolala najmladšiemu bratovi, aby pre mňa prišiel. Domov som však v tom stave ísť nemohla.

„ Odvez ma do blázinca! – zavelila som odhodlane.

O tom ale nechcel ani počuť. Presviedčal ma, že nie som nijaký blázon, že tam nepatrím, že až tam skutočne scvoknem.

„ Pozri, ak ma teraz odvezieš domov, raz sa sem, skôr či neskôr, vrátim. Viem to. Cítim to. Moja hlava je chorá, veľmi chorá a robí si so mnou, čo chce. Chceš ma mať na svedomí? „ – nenechala som sa odbiť.

Odkiaľ sa odrazu vo mne vzalo toľko odhodlania, dodnes netuším. Už len samotné slovo blázinec vo mne vždy vyvolávalo hrôzu. Jediné možné vysvetlenie vidím v obrovskej sile materinskej lásky. Nechcela som umrieť. Chcela som žiť. Žiť pre svoje milované deti. To len chorá myseľ sa rozhodla proti mojej vôli, takže som nevyhnutne potrebovala odbornú pomoc a izoláciu minimálne dovtedy, kým tej mojej hlave nedáme jasne najavo, kto rozhoduje o mojom živote.

Nuž a tak som v jedno mrazivé, októbrové ráno ocitla v blázinci. Pardon, v psychiatrickej liečebni.

 

Viac zase na budúce.

Žlč

07.11.2021

„Zoberte im kyslík!“, vykrikujú davy. Nezaslúži si žiť, ten ktorý nespraví všetko, čo mu prikazuje vláda. Tak povedz, Pane, ako mám mať rada ten zlobou presýtený svet? Veď v ľudských dušiach kúsok citu niet a miesto krvi v žilách človeka s veľkou chuťou divo preteká už iba zahorknutá, vriaca žlč. Tak, prosím, človek, radšej mlč, lebo svojim jedom [...]

Hľadač šťastia

18.08.2021

Hľadač šťastia. Kniha z autorskej dielne dvoch skvelých autorov, Zdenky WenzlovejŠvábekovej a Juliena Dana, aká sa vám do rúk dostane len zriedka. Ťažké, ľudské osudy poprepletané neskutočne silným odkazom pre všetkých, ktorí bezcielne blúdia životom, pre všetkých tých, ktorí pod ťarchou okolností rezignovali, ale aj pre tých, ktorí majú pocit, že šťastie sa [...]

500 000 eur

18.08.2021

500 000 eur – sumička, z ktorej by sa podlomili kolená každému výhercovi. A teraz si skúsme predstaviť, čiste teoreticky, že by sa do lotérie prihlásili všetci zamestnanci našich strategických zložiek. Ak by boli plne očkovaní, nič nepredstaviteľné. Ďalej si predstavme, opäť čisto teoreticky, s dostatkom bujnej fantázie, že si všetci títo zamestnanci [...]

putin, kim

Putin podal Kimovi pomocnú ruku: Zablokoval dohľad OSN nad sankciami voči KĽDR

28.03.2024 22:10

Kroky Ruska podľa hovorcu amerického ministerstva zahraničných vecí Matthewa Millera "cynicky oslabujú" medzinárodný mier

Juraj Blanár

Blanár: Vstup do NATO bol významný krok, potvrdzujúci váhu aj dnes

28.03.2024 21:53

Aliancia je predovšetkým obranná a mierová organizácia, zdôraznil minister.

Izrael Palestína Hamas Vojna humanitárna pomoc

Súdny dvor nariadil Izraelu, aby nebránil humanitárnej pomoci smerujúcej do Gazy

28.03.2024 21:38

Hlavný súdny orgán OSN reagoval na podnety Juhoafrickej republiky. Tá obvinila Izrael z genocídy.

Tragická nehoda slovenského autobusu v Chorvátsku.

Autobus v JAR sa zrútil z mosta, zahynulo 45 cestujúcich

28.03.2024 21:15

Nehodu prežilo len osemročné dieťa, ktoré záchranári previezli s vážnymi zraneniami do nemocnice.

kuricovatomalova

Padáme na dno, potom dvíhame sa z popola, akoby naša viera nikdy silná nebola, akoby až vtedy zachcelo sa nám opäť žiť. Blog.Pravda.sk stránka

Štatistiky blogu

Počet článkov: 185
Celková čítanosť: 402942x
Priemerná čítanosť článkov: 2178x

Autor blogu

Kategórie